6 skäl att SEO-optimera

Vill du att fler ska hitta till din hemsida via Google? Klart du vill. Vad kan du göra för att din hemsida ska bli mer synlig för Google och ranka* högre? Genom att SEO-optimera den.

SEO står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska. Och det betyder att hemsidan är anpassad så att Google förstår vad den handlar om och att den är relevant för (be)sökaren. Men när allt fler företag lägger fokus på sin närvaro på Facebook och sociala media hamnar hemsidan i skymundan. Här kommer 6 skäl till att det fortfarande är viktigt att ge hemsidan lite kärlek och SEO-optimera den.


1: Lär känna dina kunder och din marknad

I arbetet med att SEO-optimera en hemsida måste du tänka till om dina kunder. Vad är de intresserade av? Vad driver dem (till köp)? Och vad kan de tänkas googla på? Vidare bör du undersöka din marknad. Vad gör dina konkurrenter? Hur pratar de med sina kunder? Och hur kan du särskilja dig från dem? Det första steget i en SEO-optimering är ofta en sökordsanalys. Den svarar på flera av dessa frågor och kan vara en ögonöppnare och en källa till inspiration.


2: Hjälp människor hittar din hemsida

Sida ett och sida två på Google är helt olika världar. Det finns ett skämt som lyder ”Var är bästa stället att gömma en skatt? Sida två på Google, det är ingen som tittar in där”. Att synas på förstasidan på Google gör att många fler hittar din hemsida. Hur ofta går du själv in på sida två och tittar?


3: 97 procent använder Google när de söker information

I rapporten ”Svenskarna och internet” konstateras det att i princip alla använder Google för att söka efter information. Därför är det väldigt viktigt att synas på Google. Tänk bara på alla potentiella kunder som kan hitta dig och ditt företag.


4: Att SEO-optimera är väl investerade pengar

Visst kostar det lite tid, resurser och pengar att sökmotoroptimera en hemsida men i det långa loppet lönar det sig. Det är ganska enkel matematik. En viss procent av besökarna på din hemsida blir kunder. Så om du får fler besökare får du fler kunder.


5: SEO-optimera så rätt person hittar dig

Genom att optimera din hemsida med relevanta sökord minskar risken att någon snubblar in på din hemsida av misstag. Det är i sig inget problem men om du syns på Google i fel sammanhang kommer ”rätt personer” ha svårare att hitta dig. Om du säljer glassutrustning till restauranger vill du helt inte synas på sökningar om sommarens glassnyheter. Inget ont om människor som älskar glass, men de har sällan ett behov av glassdisk Supercapri designad för gelatoförsäljning.


6: Att SEO-optimera ger bättre SEM

En god SEO lägger grunden för SEM. SEM, Search Engine Marketing eller sökmotormarknadsföring är när du börjar köpa annonser och sökord på Google. Då kommer ditt hårda arbete med SEO att ge dig fördelar. Det blir lättare att vinna annonsbudgivningen, bland annat.


Hör av dig om du vill att vi hjälper dig ranka bättre och nå nya kunder.


*Ranka kommer från det engelska ordet ”ranking” och avser vilken rank eller rangordning en hemsida får vid en sökning.