Däck och avsmakningsmenyer gav lyckad content marketing

Enligt Wikipedia: "Innehållsmarknadsföring (engelsk benämning Content marketing), är ett medel inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Det syftar på att med en smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen”. *snark... 😴

När vi tänker på content marketing, i alla fall vi som jobbar med det, så tänker vi ofta på intressanta artiklar på nätet som väcker nyfikenhet och inspiration samt drar trafik till en hemsida med hjälp av sökmotoroptimering. Men content marketing är så mycket mer.


In the beginning of Content marketing

1889 grundade bröderna Andre och Edouard Michelin ett däckföretag. För att hjälpa uppmuntra bilister att resa runt mer och därmed öka bilförsäljningen och i sin tur däckköp tog Michelinbröderna fram en liten guide fylld med praktisk information som kartor, förslag på kaféer och information om hur man byter däck. Den nu världsberömda Michelinguiden.


Berätta vad du gör, vet och kan

Bröderna Michelin insåg styrkan i att bjuda kunderna på något mer och att dela med sig av sin kunskap. Det skapar engagemang och lojalitet samtidigt som det kan nå nya kunder utanför den uppenbara målgruppen. Se bara hur Michelinguiden gått från att vända sig till motorister till att vända sig till finsmakare och foodies.

Inte bara text och artiklar

Med content marketing kan du berätta vad du och ditt företag gör. Genom att dela med er av er kunskap ökar ni förståelsen bland era kunder och presumtiva kunder. Sökmotoroptimerat innehåll gör att nya kunder hittar er via sökmotorer samtidigt som det ger er något att prata om i era sociala medier. Men det måste inte vara långa texter och guider. Allt fler tittar på klipp och video och Youtube är idag världens näst mest använda sökmotor (efter Google). Skriv texter, spela in filmer, skapa infografik. Formatet är inte det viktiga, det är innehållet som styr.


Relevans skapar engagemang

Så varför blev Michelinguiden en sådan framgång? Den var relevant för kunderna, den skapade ett engagemang, inte bara hos kunderna utan också hos restauranger och kaféer som ville vara med i guiden. Guiden visar också att trots att däck ligger långt ifrån kundupplevelsen på en restaurang så bygger väl genomarbetat content varumärkeskännedom för den som lägger ner kärlek och omsorg i sin marknadsföring.


Vi kan content marketing

Har du hittat den här artikeln och orkat läsa ända hit så har vi lyckats skapa intressant content. Så låt oss skryta lite: Med hjälp av artiklar och sociala medier har vi hjälpt ett medicinföretag hitta nya kunder och öka sin försäljning markant. För en annan kund som jobbar med utbildning passade film bättre och de ser ett ökat intresse för sina utbildningar.


Vad vill du säga och hur vill du säga det? Låt oss hjälpa dig med content marketing på ett sätt som passar ditt företag och dina kunder.