Därför är din logotyp viktig för ditt varumärke

Vad är din logotyps viktigaste uppgift och vad gör en bra logga? Vi försöker reda ut begreppen och förstå dig och betraktaren.

Din logotyp är ofta det första dina kunder möter. Den väcker uppmärksamhet och ger dig möjligheten att göra ett starkt första intryck. Den är också grunden för din varumärkesidentitet. Därför är det viktigt att skapa en logga som är unik och som alla kommer ihåg. Vidare bör den vara tidlös, förmedla den rätta känslan och helt enkelt kännas rätt för din verksamhet.


Din logotyp är inte ditt företag eller produkt

Ett vanligt misstag är att tro att en logotyp måste visa vad ett företag gör eller säljer. Så är det absolut inte. Låt oss kika på några klassiska exempel:


Varken Apple eller Nikes logotyper berättar någonting om att dom säljer teknik eller skor. Men genom konsekvent användning över lång tid har dessa logotyper blivit perfekta budbärare för känslor som trygghet, nytänkande, kvalitet och premium och andra värden som dessa två varumärken vill förmedla.


Vad är en logo och vad gör den bra?

Framgångsrikt varumärkesarbete handlar kort och gott om att berätta en historia som påverkar dina kunders känslor. Men även om logotypdesignen bara är en del av ett företags varumärke fungerar det ändå som grunden för hela berättelsen.


En logotyp är en kombination av text, typsnitt och eventuellt en illustration/symbol. Utseendet på loggan bestäms av storyn och känslan du vill förmedla. En bra logotyp är minnesvärd och den skiljer ditt företag från andra företag och varumärken.


Hur skapar du en bra logotyp?

En bra logotyp måste vara tydlig och lätt att tolka så att du snabbt får kontakt med din publik. Det är också viktigt att hålla din logotyp enkel så att den fungerar på flera medieplattformar och är effektiv i alla storlekar.


Undvik att falla för trender. Målet med din logo ska vara att den är lika bra och gällande om 10, 20, 30 år. Visst kan man behöva fräscha upp varumärkesidentiteten då och då, men att göra om loggan helt är en ganska dyr historia. Coca Cola är ett bra exempel på en tidlös logotyp, den har (nästan) samma form idag som för över 100 år sedan.


Till skillnad från stora företag har de flesta små varumärken inte flera års varumärkesigenkänning bakom sig som människor associerar företaget med eller en enorm marknadsföringsbudget att tillgå för att hjälpa konsumenter på traven med att förstå vad man gör. Så din logotyp måste tydligt kommunicera vem du är och vad du vill förmedla på bara ett kort ögonblick.


Varför behöver ditt företag en logotyp?

Logotypen berättar för potentiella kunder vem och vad du är och det är en viktig del när det kommer till att göra både ditt företag och ditt varumärke framgångsrikt. Det kommunicerar till personer utan förkunskaper eller erfarenhet av ditt företag att du gör ett bra jobb, är en seriös samarbetspartner och en pålitlig leverantör. Så om din logotyp ser oprofessionell ut kommer folk utan tvekan att ifrågasätta hur bra ditt erbjudande egentligen är. Och vi människor är snabba på att döma... Därmed är risken att dålig design får besökaren att snabbt tappa intresset och högst troligt välja någon annan. Och det vill du väl inte?


Att ta fram en logga som håller över tid och fungerar i alla kanaler är ett ganska stort jobb och att byta ofta blir dyrt. Så se till att göra rätt från början och anlita ett proffs om du känner dig osäker. Oss till exempel. 😉