Hur du skapar en riktigt bra logotyp?

En logotyp är en kombination av text, typsnitt och eventuell illustration eller symbol. Utseendet på loggan bestäms av berättelsen och känslan du vill förmedla.

En bra logotyp är minnesvärd och den skiljer ditt företag från andra företag och varumärken. Vidare måste den vara tydlig och lätt att förstå så att du snabbt få kontakt med din publik. Det är också viktigt att hålla din logotyp enkel så att den fungerar på flera plattformar och är effektiv i alla storlekar.


Välj ett typsnitt som talar ditt språk

Valet av typsnitt är lika viktigt som valet av färg och illustration för att skapa en logotyp och en tydlig varumärkesidentitet. Vet du att människor påverkas lika mycket av hur ett ord ser ut som vad ordet faktiskt säger? Tänk om Volvo skrivit sitt namn med Comic sans. Så vill du vill att din typografi ska väcka intresse, skapa förtroende och uppmuntra till handling? Välj ett typsnitt som återspeglar vad ditt företag står för. Och hur vill ni uppfattas? Elegant, traditionellt, livfullt eller modernt? Typografi är ett sätt att väcka känslor utan att människor ens är medvetna om det. av den anledningen är det så viktigt.


Fundera också över hur din logotyp kommer att användas. Kommer din logga att visas på skärmar, visitkort, brevpapper, skyltar, sociala media och förpackningar? Typsnittet du väljer måste vara läsbart på avstånd och på nära håll. Och om din logotyp har ett grafiskt element eller en ”tagline”, se till att din typografi är i balans med dessa.


Färger förmedlar känslor

Färgen på din logotyp avgör hur den uppfattas och har förmågan att driva köpbeslut. Ännu mer intressant är att färger undermedvetet väcker känslor och ger mening. Och när den används konsekvent i din marknadsföring kan färg förbättra varumärkesigenkänning med upp till 80 procent.


Men vad är "rätt" färg? Det beror på din bransch och målgrupp. Ibland finns det fördelar med att använda samma typ av färger som din bransch. Men det kan i vissa fall finnas fördelar med att välja något som sticker ut i bruset. Vissa branscher håller fast vid vissa färger. Till exempel tenderar finansinstitut att använda blå toner eftersom blå kommunicerar säkerhet och tillförlitlighet.


Välj dina färger utifrån de känslor och associationer du vill kommunicera. Ta hänsyn till mänsklig psykologi, kultur, trender och sammanhang. Men var inte för trendig. Då finns det en risk att du inom kort tröttnar på dina färg och börjar söka nya vägar, vilket inte är bra för din varumärkesidentitet. Dina färger ska kommunicera dina värderingar. Men samtidigt ska den vara tillräckligt unikt för att inte förväxlas med andra på din marknad.

Använd en unik symbol

Ett visuellt element ökar intresset och gör din logotyp mer minnesvärd. Den måste fånga en konsuments uppmärksamhet i 10 sekunder för att de ska kunna memorera din logga och bilda sig en uppfattning om den.


Ett element kan vara en illustration eller en ikon. Alternativt kan det vara geometrisk form. Men tänk på att ditt element kommer att användas på många sätt. Hur uppfattas det i tryck, på nätet eller på en förpackning? Framför allt är det viktigt att din symbol är ett originalverk och inte från clipart. Med konsekvent användning kommer en visuell koppling att utvecklas och ditt varumärke stärkas.


Här kan du se några exempel på olika typer av klassiska loggor:



Ska ni skapa en ny logotyp till ert företag eller någon av era produkter eller tjänster? Så hör av er till oss så hjälper vi er att hitta en lösning som fungerar.