Bildspråk: En bild säger mer än tusen ord. Men VAD säger den?

Att en bild säger mer än tusen ord är inget nytt och något många skriver under på. Men tänk om bilden säger fel saker? Tusen ord som landar fel. Bildval och bildspråk är viktigt eftersom det bilden säger säger den snabbt. Supersnabbt faktiskt. På bara ett ögonblick berättar en bild en historia så det gäller att den berättar en historia som passar ditt innehåll, ditt erbjudande och ditt företags värdegrund.

Det finns många faktorer att tänka på när du väljer bilder till din grafiska profil eller marknadsmaterial, vare sig det är i tryckt media eller på sociala medier. Kort sagt – vilket bildspråk önskar du? Bildspråket är en viktig del i alla grafiska profiler vi tar fram och är noga genomtänkt av våra designers, i samråd med kunden.


Att leta igenom det stora utbudet hos bildbyråer kräver erfarenhet – både vad gäller sökord och blick för hur en bild bör vara uppbyggd. Även vid fotografering är det viktigt att tänka på bildspråket så att fotografen får tydliga instruktioner.


Vilka faktorer tycker vi är viktiga i ett bildspråk?

Låt oss dela med oss av några av de faktorer vi tycker är viktiga när vi tar fram ett bildspråk och väljer bilder hos en bildbyrå:

1: Människorna i bild. Ska det vara en eller flera?

Först och främst – ska det vara människor i bilderna? Om ja, en eller flera? Och så representation? Vilka människor vänder vi oss till och vill vi representera? Sedan kommer frågor om hur människorna på bilden ska tilltala betraktaren. Titta rakt in i kameran eller fokus någon annan stans? Närvarande eller lite drömmande? Passar barn in i det vi vill säga? Tänk på att människorna ska representera dina kunder, inte dig och ditt företag.


2: Färger. Hur väl stämmer ditt bildspråk med den grafiska profilen?

Varje bild har en uppgift. Ska den harmonisera med budskapet och den grafiska profilen eller sticka ut? Om vi vill att den ska sticka ut, vilken färg använder vi då? Men alla bilder kan inte sticka ut, då blir det bara rörigt och osammanhängande. Samtidigt får det inte bli för mycket i exakt samma färg eller färgton för då blir bilderna intetsägande. Till mångt och mycket tycker vi att färgerna i bilderna ska ligga i linje med den färgpalett som finns i den grafiska profilen.



3: Kontrast. Ska bilden ha hög kontrast eller låg, mjuk eller hård?

Kontrasten är med och skapar känslan i en bild. Hög kontrast är mer intensivt och ger en stark och mer livfull känsla medan låg kontrast känns lugn och harmonisk. Du kan ibland fixa bilder som inte passar in i din känsla genom att jobba med just kontrasten.


4: Formatet. Ska det vara stående, liggande eller kanske kvadratisk?

Formatet på en bild kan vara avgörande för bildvalet men är även en del i ditt bildspråk. Ofta använder vi samma bild i flera olika media och måste därför ha möjlighet att beskära den på olika sätt utan att uttrycket förändras. Ibland vill vi ha text på bilden och då blir bildkomposition och format viktigt så att budskapet i bilden ska hamna bakom texten.


5: Känslan. Vilka känslor väcker ditt bildspråk?

Känslan bilden förmedlar är ändå avgörande. Den känslan som kommer på en sekund. Vill vi förmedla fart, fläkt och entusiasm, eller behärskning, organisation och struktur? Känslan i bilden måste vara i samklang med andra bilder och den känsla du vill att ditt företag ska förmedla.


Prata bildspråk med oss

Dessa punkter är bara några av alla avvägningar vi gör när vi tar fram ett bildspråk och sedan i varje bildval. Men ditt bildspråk är ett samarbete med dig eftersom bilderna kommer att säga något om ditt företag och vad ni vill förmedla. Låter det här intressant?


Hör av dig så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert bildspråk och den känsla ni förmedlar i er kommunikation.