Omron säljer medicintekniska produkter som blodtrycksmätare, kroppsvågar, febertermometrar och TENS. Kunskap blev ledordet när strategi, koncept, webbplats och content togs fram.
STRATEGI
KONCEPT
WEBB
CONTENT
Omron Sverige
Huskurer blandas med vetenskapliga artiklar och det är lätt att gå vilse i informationsdjungeln. Omron Sverige vill ses som en pålitlig källa för den som vill veta mer om högt blodtryck, smärtlindring och hälsa. Samtidigt vill de också bygga förtroende för varumärket och förmedla hur deras produkter kan hjälpa dig må bättre.
Konceptet “För ett hälsosammare liv” togs fram och mitt uppdrag blev att designa en ny webbplats, ta fram bilder och filmer som fungerar för både digitalt och print samt skapa strategi och innehåll som engagerar i sociala medier.
Sakta men säkert ökade besökare på hemsidan samt följare och engagemang på Facebook och Instagram. Den organiska söktrafiken ökade med 554 procent och direkttrafik med 615 procent på drygt två år. Men framför allt ökade försäljningen på apoteken kraftigt.
“För ett hälsosammare liv” syftar till att belysa vikten av att ta hand om sin kropp och måna om sin hälsa genom egenvård i hemmet. Att kontrollera sitt blodtryck är något alla bör göra regelbundet och smärta går faktiskt att lindra själv, utan värktabletter.
Målgruppen breddades från att huvudsakligen omfatta äldre personer med redan kända hälsoproblem till att inkludera även medelålders personer som ibland kan få ont eller vill undvika högt blodtryck i framtiden.